Így védd a szemed! - Blikk

Védd a szemedet,

védd a szemedet

Szeptember Védd a szemed, ha sokat gépezel Ha ezt a cikket olvasod, jó eséllyel azok közé tartozol, akik naponta hosszabb időt töltenek a számítógép képernyője előtt. Akit a munkája is géphez köt, védd a szemedet akár napi órán keresztül is terheli a szemét ezzel a tevékenységgel, ami hosszú távon sok kényelmetlenséget és szembántalmakat okozhat. A szemmozgató izmok extrém terhelése hosszú távon fejfájással, homályos látással járó tünetegyüttest idéz elő, amit védd a szemedet modern szemészet computer vision syndrom CVS — számítógépeslátás-szindróma nevez.

védd a szemedet

Ha fáj, az rossz jel A kutatások szerint a számítógép-használók körében 50—90 százalék között mozog azok aránya, akiknél a CVS legalább egyik tünete jelentkezik. Bár ezek a képernyőhasználat csökkentésével rendszerint javulnak és elmúlnak, és nincs rá bizonyíték, hogy maradandó károsodásokat okoz a szemnek, a CVS jelei — a kettős látás, a homályos látás, a szem irritációja, szárazsága és kivörösödése, a fejfájás, nyaki és hátfájdalmak — semmiképpen nem sorolhatók a kellemes érzések közé.

Hogy védd a szemed a káros sugaraktól?

Márpedig ha folyton a gép előtt ülünk, ezek a tünetek nagy valószínűséggel jelentkezni fognak, és ez annál biztosabb, minél idősebbek vagyunk. A szemlencse ugyanis védd a szemedet kor előrehaladtával, 40 év felett fokozatosan veszít a rugalmasságából, így a rá eső terhelést is nehezebben viseli el.

Megoldást jelenthetnek a tükröződésmentes fóliák is. Az ideális az, ha a szemed és a képernyő közepe 20 fokos szöget zár be.

védd a szemedet

Így kevesebbet kell kitekintened nagyobb távolságra a gép mögül, és a szemednek kevesebb erőt kell kifejteni arra, hogy más távolságokra fókuszáljon. Ilyenkor keress távoli tárgyakat, amire fókuszálhatsz: nézz ki az ablakon, és közben mozgasd át egyszerű nyújtógyakorlatoddal a tagjaidat is, különös tekintettel a nyak, a vállak és a hát izmaira.

védd a szemedet

Tetszett a cikk?